Portrettet
Kunnskap går ut på dato
Frank Utne, avdelingsleder anlegg i Anders O. Grevstad deler sine tanker om innovasjon og utvikling

Kunnskap går ut på dato

Kunnskap går ut på dato 801 801 Alliernytt

Det skulle ta 30 hopp før Frank Utne sluttet å være livredd hver gang han kastet seg utfra et fly. Men det var aldri noe alternativ å gi seg. I dag er han så dreven, at han sammenligner det å hoppe i fallskjerm med å ta en tur i båten.

Jakten på å mestre nye oppgaver har vært en viktig drivkraft for AOGs Frank Utne, både på jobb og privat.

Faglig utvikling handler om å tørre å prøve noe nytt, ikke være så redd for å feile og feire når ting går bra!

– Nå er det bare kos. Men det er det å tørre og ta en utfordring og så mestre det som er drivkraften, forteller han.

Og denne innstillingen ligger nok i Franks DNA. For nettopp dette å lære nye ting, og ikke minst oppleve mestring, har vært motoren også i prosjektlederens yrkesliv.
– Jeg blir motivert av faget og utviklingen i bransjen. Det er utrolig mange spennende saker å jobbe med!
Entusiasmen skinner gjennom når Frank snakker om faglig utvikling.

– Utfordringer motiverer meg, det å prøve og å gjøre nye ting motiverer meg. Å holde seg oppdatert er en motivasjonsfaktor i seg selv!

Tørst på utvikling

 Helt siden læretiden hos Olav Grevstad, har Frank vært nysgjerrig på hvilke muligheter som kunne ligge rundt neste sving. Etter avtjent militærtjeneste fikk han jobb i Anders O. Grevstad, hvor han raskt fant sin plass i selskapets avdeling på Svalbard. Senere gikk ferden til Gardermoen, tilbake til Bergen, videre en tur innom oljebransjen, før han begynte med salg og kalkulasjon i Heidenreich.

– Her ble jeg i fem år, og tok samtidig mesterbrevet, forteller han og utdyper: – Jeg hadde mange rørleggermestere som kunder og ønsket å være på samme nivå når de pratet faglig.

I 2008 gikk turen tilbake til Anders O. Grevstad hvor han ble ansatt som prosjektleder.
– Her regnet jeg mange totalentrepriser og deltok i prosjekteringsmøter.

Frank savnet mer tverrfaglig kompetanse og startet derfor på KEM Fagskole da ingeniørlinjen åpnet der i 2010.

Og han har ingen planer om å roe ned sin søken etter nye  faglige utfordringer.

– Kundene våre betaler for effektivitet og kvalitet. Da må vi være frempå og sørge for høyt kunnskapsnivå både på kontoret og ute.

– Bransjekunnskapen må ligge i bunn, men vi må markedsføre oss mer som rådgivere enn kun utførende. Vi må gjøre det naturlig for kunder å søke råd hos oss når de skal begynne å planlegge et prosjekt, sier Frank, som mener økt fokus på kompetanse og utvikling er nøkkelen.

– Han får andre til å føle seg inkludert og tar kloke avgjørelser.

Tomas Rosendahl, har jobbet sammen med Frank siden januar 2020.

Kommer ingen vei uten samhandling

– For meg betyr innovasjonskraft å gå foran. Det å tørre å prøve nye ting for å påvirke bransjen og utviklingen.
Frank synes AOG og Allier hevder seg bra, men påpeker at man ikke kommer noen vei uten samhandling.

– Noen prosjekter er veldig styrt. Det er for eksempel en hindring for utvikling at vi ofte kommer for sent inn i prosessen til å påvirke. Totalentreprenøren og byggeier har gjerne jobbet sammen ett år allerede. Da er det for sent å foreslå innovative løsninger.

Frank trekker frem Espehaugen som eksempel på et prosjekt hvor AOG fikk komme tidlig inn i prosessen. – Da kan vi være med å påvirke løsningene og i dette tilfelle betød det for eksempel at vi leverte prepart-moduler i stedet for radiatoroppvarming som det opprinnelig var tenkt.

For egen utviklings del trekker Frank frem Jonsvollkvartalet og Media City Bergen som viktige prosjekter. – Her leverte vi alle disipliner, og anleggene var av høy teknisk standard.

I tillegg foregår mye av læringen mellom kolleger. – Jeg har vært heldig og jobbet med veldig mange av de rette folkene som har hjulpet meg å utvikle meg.

– Frank er bunnsolid. Han har god fagkunnskap og er en stabil og robust type som ikke lar seg vippe av pinnen så lett.

Bjarte Lien, har jobbet sammen med Frank siden 2009

Frank trekker frem Espehaugen som eksempel på et prosjekt hvor AOG fikk komme tidlig inn i prosessen. – Da kan vi være med å påvirke løsningene og i dette tilfelle betød det for eksempel at vi skal levere prepart-moduler i stedet for radiatoroppvarming som det opprinnelig var tenkt.

For egen utviklings del trekker Frank frem Jonsvollkvartalet og Media City Bergen som viktige prosjekter. – Her leverte vi alle disipliner, og anleggene var av høy teknisk standard.

I tillegg foregår mye av læringen mellom kolleger. – Jeg har vært heldig og jobbet med veldig mange av de rette folkene som har hjulpet meg å utvikle meg.

Det er lov å gjøre feil

 Etter 30 år i bransjen mener Frank at han er blitt mer raus og forståelsesfull.

– Det er lov å gjøre feil, men vi skal ha kontroll på feilene slik at prosjektene kan overleveres uten feil. Det er viktig for å bygge opp et godt renomme.

Frank benytter anledningen til å skryte av avdelingen sin. Han peker på riktige holdninger, kombinert med god økonomi- og kundeforståelse som viktige suksesskriterier.

– Jeg har en veldig fin gjeng, avslutter han.