– Arbeidshverdagen har blitt snudd opp ned. Det er spesielt å ikke kunne håndhilse på kunder, men i stedet trekke på seg engangsdresser, masker og hansker. Vi ser at planlagte og igangsatte oppdrag går sin gang. I privatmarkedet er folk forståelsesfulle og holder avstand.
I proffmarkedet ser vi at det kan stoppe litt opp på anleggene, den uavklarte situasjonen gjør at beslutningstakere nok er litt mer avventende enn vanlig.
– Vi har ikke permittert noen og har heller ikke hatt noen utfordringer med sykefravær. Det virker som at dugnadsånden inspirerer, ansatte finner frem et ekstra gir og bretter opp ermene. Jeg synes jeg ser en annen tone også, folk tar litt ekstra vare på hverandre og spør hvordan de kan bidra.
– Rent praktisk har vi delt oss slik at jeg har flyttet ned i verkstedet, mens resten av ledergruppen sitter på hjemmekontor. På verkstedet slipper ingen inn, dersom det er vareleveranser må de settes utenfor og vi signerer ikke lenger. Internt kommuniserer vi digitalt, og bestiller mer varer på nett. Dette påvirker hele verdikjeden.
– At så mange holder seg hjemme fører til mer slitasje på folks toaletter. Det betyr mer jobb på oss etterhvert. Vi opplever at folk blir mer bevisste på å ta vare på tingene sine, så sånn sett får vi drive med litt voksenopplæring overfor kunder også. Jeg ser hvert fall positivt på fremtiden, hverdagen kommer jo tilbake en gang og folk vil alltid ha bruk for våre tjenester.
Eivind Husebø
Kaliber