Langs bryggekanten i Solheimsviken oppføres Skipet – et nytt og spennende utformet kontorbygg i massivtre. Her møter 8 fagarbeidere fra AOG på jobb hver dag – og det midt i koronakrisen.
– Tross den ekstraordinære situasjonen vi nå står i , har jeg tro på at vi skal klare å levere til avtalt tid, forteller prosjektleder i AOG, Bjarte Lien.
– Bortsett fra at vi selvsagt må ta hensyn til gjeldende retningslinjer om smittevern, fungerer byggeplassen nesten som før.
Et signalbygg innerst i Puddefjorden
Nybygget har fått navnet fra tiden da Bergen Mekaniske Verksted hadde sin base i Solheimsviken, og skip lå til kai her for lessing og lossing av koks fra K71.
Skipet skal med sine 14.200 kvm stå innflytningsklart i november 2020, og skal i tillegg til kontorer huse en flott kantine, gode fellesarealer og møteromsavdeling.
AOG leverer sanitæranlegg og energisystemer, samt sprinkling, til en samlet verdi på omlag 34 millioner.
Håndhygiene og fysisk avstand
– Basen vår er hjemme med barn, men ellers har vi hele gjengen i arbeid. Foreløpig har vi ikke hatt noen problemer med å motta leveranser heller.
Selv om Lien er forberedt på at ting kan endre seg raskt, har de ikke sett behov for å innføre noen form for skiftarbeid. – Så lenge alle holder seg friske og overholder de tiltakene vi har satt i gang for å begrense smittefaren, fortsetter vi med samme styrke som før.
I tillegg til økt fokus på håndhygiene og renhold forøvrig, har byggeledelsen tatt noen grep for å unngå at for mange samles av gangen.
– Vi deler opp spisepausene slik at færre sitter sammen, og har fordelt de ansatte på ulike møteplasser slik at det skal være mulig å holde avstand som anbefalt.
Vaskepersonellet desinfiserer daglig og sørger for å holde flater og utstyr rent.
Nye arbeidsoppgaver og digitale møter
En av AOGs underleverandører, Radøygruppen AS, forsvant fra byggeplassen da grensene ble stengt.
– De har kun utenlandsk arbeidskraft som nå nektes innreise. For vår del betød det at vi ble nødt til å kaste oss rundt og overta det resterende isolasjonsarbeidet.
Ellers er den mest merkbare endringen for prosjektlederens del er at all møtevirksomhet er flyttet over på digitale flater.
– Det er en endring jeg trives godt med. Jeg synes møtene blir mer effektive og vi sparer mye reisetid. Så det er en løsning jeg gjerne ser at vi beholder også når dette er over.
– Vi blir tvunget til å tenke og jobbe litt annerledes når det vante snus opp ned, kanskje det gjør at vi også på sikt blir mer fleksible?
De ansatte er naturlig nok bekymret for arbeidsplassen sin og frykter permittering.
– Vi vet jo ikke hvordan dette vil utvikle seg og hvor langvarig det blir, sier Lien. – Hva konsekvensene blir for fremtiden er vanskelig å spå. Jeg håper selvsagt at det legges til rette for at byggenæringen skal kunne klare seg godt, og at myndighetene benytter sjansen til å sette i gang prosjekter og vedlikeholdsarbeid som har ligget på vent. Det er jo her verdiene skapes!
Bjarte Lien
Prosjektleder
Prosjektinformasjon:
Prosjekt: Skipet i Solheimsviken
Kunde / oppdragsgiver: G.C Rieber Eiendom
Type bygg / anlegg: Kontorbygg 14 200 kvm
Lengde på prosjekt (oppstart,ferdigstilling):
Oppstart mars 2019, planlagt ferdigstilling september 2020
Prosjektleder: Bjarte Lien
BAS:
Sanitæranlegg og energisystemer, Nils Rong.
Sprinkelanlegg, Rune Helle
Selskaper i Allier Gruppen involvert:
AOG leverer sanitær, energisystemer og sprinkler
Kaliber leverer utvendig VA